En sned horisont – det värsta du kan göra?

sned-horisont

Här om dagen när jag spelade in ett filmklipp till min nästa e-kurs så sa jag precis det. Att fota med en sned horisont är det värsta du kan göra. Sedan påpekade jag dock fort som ögat att jag bara skojade, jag tycker inte alls det! Foto är en kreativ konstform och man får göra som man vill 🙂 Trots alla regler man får höra om. Reglerna är bara riktlinjer om hur man kan göra och de är bra att känna till. Men det är när man frångår reglerna, tänker utanför ramarna och går sin egen väg som magi uppstår 🙂

I min kommande e-kurs får man lära sig hur man i Adobe Camera Raw på ett superenkelt sätt kan räta upp en horisont, OM man nu vill ha den rak men inte riktigt lyckats få till det i kameran. Att fota en spikrak horisont utan stativ och vattenpass är för övrigt rätt så svårt. Tycker jag iaf 😛

Vad tycker ni om sneda horisonter? För eller emot?

 

5 reaktioner på ”En sned horisont – det värsta du kan göra?

  1. Jag tycker sneda horisontlinjer är sådär… Fotar man landskap o får en lite sne horisont tycker jag att det kan störa. Fotat man landskap och medvetet kör sned horisont o fotar så det syns att det inte bara råkade bli snett så kan det vara snyggt 😛

  2. Åh, jag gillar det faktiskt inte alls. Jag fotar ofta sneda bilder, men så fort horisonten är med så vill jag ha den rak. Kan inte riktigt förklara varför. Det känns bara bäst så. 🙂

  3. Underbar bild!
    Det där med sneda horisonter.. Jag kan störa mig på det när det är sådär lite, så att man inte ser det när man tittar i kameran, men när den blir större så syns det. Men när man gör den sned medvetet så kan det bli en häftig effekt, så då har jag inget emot dem 🙂

  4. Det beror på horisonten och framför allt varför den är sned! Om, som flera skriver, man gjort den sned med flit (också då rejält så det syns att det är med mening) då är det helt okej och en smaksak! När horisonten är lite sned (som i din bild) och framför allt en vattenhorisont så är det väldigt störande och ser illa ut! Det känns som vattnet ska rinna ur bilden och när det är så lite så syns det att det är en miss (eller helt enkelt dålig kunskap/omedvetenhet). Så visst är sneda horisonter bland det värsta som finns i vissa fall! :O)

Kommentera

