Exponeringskompensation – vad är det och hur fungerar den?

Exponeringskompensationsfunktionen är precis vad det låter som – det kompenserar din exponering med mer eller mindre ljus för att du ska få en korrekt exponerad bild. När du använder slutarprioritet (T/Tv) eller bländarprioritet (A/Av) har kameran kontroll över en del av inställningarna. Om du då tycker att kameran felexponerar din bild genom att använda t ex en för snabb slutartid eller en för liten bländare kan du parera detta med exponeringskompensationen. Du kan både öka och minska ljuset i bilden med exponeringsfunktionen.

I bilderna nedan har jag stegvis ökat ljuset i bilden med hjälp av exponeringskompensationen.
expkomp

Det här är från kapitlet Exponeringskompensation som är ett av de 7 kapitel som ingår i min e-kurs Lär dig fotografera manuellt med systemkamera.
Har du också en systemkamera och vill lära dig att bemästra inställningarna för att få bättre bilder? Då kan du läsa mer om kursen och köpa den här.

Just nu har jag också ett tokbra erbjudande för privatkurser inom fotografering som ger dig möjlighet att utvecklas helt enligt dina önskemål och din aktuella nivå. Läs mer här!