Fotopromenad med pojkvännen

125

Alltså hur underbart väder har det varit idag? Jag bytte dunjackan mot min grå kappa men det visade sig att jag typ hade klarat mig utan jacka på promenaden, var det 15 grader varmt!! Så himla härligt!

Jag tog med mig pojkvännen och mina två kameror på en fotopromenad, Mattias har sagt att han gärna vill lära sig lite om foto, tips på hur man ska tänka och så där. Och det tycker jag är roligt att han intresserar sig för det jag brinner för! 🙂
Han ville ta lite vårbilder sa han så vi gick mot Strömmen och där var änderna i full fart med tigga till sig bröd av folk så där tog vi lite bilder. Jag förklarade hur stor skillnad perspektivet i en bild kan göra, framför allt när man fotograferar små djur, blommor eller barn. Som vuxen ser man dem ofta från samma perspektiv, dvs uppifrån. Men kan man komma ner och fota från, i det här fallet, djurens perspektiv, så blir bilden mer tilltalande i och med att man ser djuret från ett annat perspektiv än man är van vid.

perspektiv
Vänster bild från det ”vanliga” perspektivet, höger bild mer ur djurens egna perspektiv.
Foto: Mattias Norling

Vi provade också lite porträtt och jag berättade att porträttbilder brukar bli mer tilltalande om man tar bort onödig luft ovanför huvudet på den man fotograferar. Luften tillför ingenting och bilden kan upplevas lite slarvigt tagen när det är luft i överkant. Om det inte är uppenbart att det ska vara luft förstås, men det brukar ofta bli för tajt beskuret i nerkant på liggande bilder, så vill man ha mycket luft skulle jag rekommendera stående bilder.

med-och-utan-luft
Vänster bild med luft, höger bild utan. Stor skillnad!
Foto: Mattias Norling

Han snappade fort tycker jag, eller vad säger ni? 😀

4 reaktioner på ”Fotopromenad med pojkvännen

  1. Det var verkligen helt galet varmt ute igår.
    Vad roligt att han följde med ut och att han intresserar sig för foto 🙂
    Fina bilder på dig, speciellt den högra där kompositionen blev bättre (som du skrev) 😛 🙂

    • Ja himla kul att han gör det! 😀
      Jag håller med om att det blev fina bilder, speciellt den högra som du skriver. Och det är ett väldigt bra betyg, jag som annars jämt tycker jag blir kass på bild 😛

Kommentera

