Hur brännvidden påverkar skärpedjupet

Brännvidd bestämmer ditt bildperspektiv. Enkelt uttryckt hur mycket du kommer att få med i bilden. Brännvidd står angivet i mm på ditt objektiv och med ett lågt tal (en kort brännvidd) får du med mycket i bilden medan du får med mindre med ett högt tal (en lång brännvidd).

Bländaren påverkar ljus och skärpedjup i din bild. Ett lågt tal innebär en stor bländaröppning, t ex 1,8. Då släpper du in mycket ljus men skärpan i bilden räcker inte så långt. Ett högt tal, t ex 16, innebär en liten bländaröppning och då släpper du in lite ljus men skärpan räcker längre i bilden.

Begreppet skärpedjup handlar om hur mycket skärpa som ska finnas i din bild, alltså hur långt skärpan sträcker sig i bilden.

Eftersom bildperspektivet ändras beroende på vilken brännvidd du använder, ändras också perspektivet på skärpedjupet. Ju längre brännvidd du har, desto kortare skärpedjup upplever man att bilden får, även om man använder samma bländartal.
Dessa två bilder är båda tagna med samma utsnitt, samt bländare 2,8 vilket borde ge ett kort skärpedjup. Och det gör det på den första bilden. I den andra bilden kan man urskilja rätt så mycket av bakgrunden och det beror på att bilden är tagen med brännvidd 28 mm. Den första bilden är tagen med brännvidd 70 mm vilket gör perspektivet i bakgrunden snävare och därför blir skärpedjupet kortare.

bild_0057 bild_0054

Är detta rena grekiskan? Gå min e-kurs Lär dig fotografera manuellt med systemkamera där du får lära dig alla de vanliga fotobegreppen, hur de påverkar bilden och hur du ställer in din egen systemkamera för att få maxad kontroll över ljus, skärpa och bildkvalitet. Läs mer om kursen här!