Fototips: Så hanterar du starkt solsken

Idag har vi varit på Kolmården igen i det underbara vädret. Det slog mig dock när jag gick där att det inte var det bästa fotoljuset direkt. Och den tiden kommer nu när solen skiner. Det är jätteskönt och underbart på alla sätt, utom möjligen när man ska fotografera. Och i vissa fall, som t ex när du åker på någon utflykt eller resa och ska fotografera, så kanske du inte kan flytta ditt motiv till en plats med bättre ljus. Här kommer därför lite tips på hur kan hantera det starka solljuset när du måste.

Motljus
Jag försöker alltid fotografera i motljus när jag inte kan bestämma fotoplats själv och om solen skiner hej vilt överallt. Överexponera ett par steg och använd eventuellt blixt för att lätta upp.
Imorgon kommer ett tipsinlägg bara om motljus så kika in då!
kolmåden_0055

Direkt solljus
Det är inte säkert att det finns möjlighet att fotografera i motljus, vi kanske inte hinner förflytta oss för att vi behöver vara snabba att fånga motivet, eller så har vi ingen möjlighet att stå på någon annan plats. Då får man helt enkelt gilla läget och göra det bästa av situationen. Jag brukar försöka  fotografera mitt motiv på långt håll då, eftersom skuggorna som blir av solljuset blir lite mer förlåtande på håll, de blir inte lika skarpa. Se exempel nedan med elefanterna. Självklart är det lite roligare att fotografera djuren på nära håll men skuggorna blir så väldigt skarpa, jag tycker det förstör bilden lite. Men det där är en smaksak 🙂
Om möjlighet finns kan man använda blixt att lätta upp med, var försiktig med styrkan på blixten bara, det blir snyggast med svag styrka så att blixtljuset blandas med det naturliga ljuset.
Det kanske finns önskemål om ett inlägg om blixtfotografering? Kommentera i så fall så fixar jag det!
kolmåden_0049 kolmåden_0048

Svartvitt
Vissa bilder tagna i direkt solljus som blivit lite sämre på grund av det ojämna ljuset och skarpa skuggor tycker jag kan lyftas lite med en svartvit konvertering. Det fungerar inte på alla bilder, vissa bilder blir inte bättre för att man gör dem svartvita och vissa bilder blir för mörka för att de ska vara snygga i svartvitt. Men det kan vara värt att testa om det fungerar på några av bilderna du tar i direkt solljus.
kolmåden_0018

Kom ihåg!
Även om ljuset sviker dig på platsen där du fotograferar och du får kämpa med skuggor och stark sol, så kom ihåg att du fortfarande kan jobba med jämna bakgrunder och snygga kompositioner för att få bra bilder!
kolmåden_0056

Alla bilder i inlägget tagna med min kompaktkamera Nikon S1.

Hoppas du får nytta av tipsen i vår och sommar när du åker på utflykter eller semesterresor 🙂

Kommentera

