Mina tips för fotografering i motljus

motljus

  1. Överexponera ett par steg för att kompensera. Kameran kommer att vilja mörka ner bilden eftersom den tycker att det är för ljust, visa den att det ska vara ljust, att du inte vill att ditt motiv ska bli en siluett.
  2. Hitta något som kan dämpa solen lite, exempelvis träd eller fönster, det ger ett mjukare motljus som är lättare att hantera och som kan bli drömskt vackert på bild. Om du fotograferar porträtt kan även din modell skymma solen lite grann med sitt huvud.
  3. Använd någon form av upplättning, t ex en reflexskärm eller eventuellt blixt. Om du använder blixt, var dock försiktig med styrkan på blixten, den ska lätta upp, inte fungera som din huvudsakliga ljuskälla. Jag använder sällan upplättning dock, speciellt inte om jag fotograferar t ex i en kyrka, då finns det ingen möjlighet. Då överexponerar jag ofta ytterligare lite extra för ett effektfullt motljus genom kyrkans fönster.
  4. Fotografera tidigt på morgonen eller sent på eftermiddagen/kvällen. Då står solen lägre och det är lättare att både hitta något som dämpar solen, samt att solljuset i sig inte är så starkt som det är mitt på dagen. Solen står också lägre vilket ger ett mer direkt motljus, mitt på dagen blir motljuset snarare hårljus, vilket i och för sig kan vara fint men det kanske inte är det vi är ute efter? 🙂
  5. Jämn bakgrund är att föredra även vid motljusfotografering för att få bra bilder 🙂
  6. Om du fotograferar ett motiv i motljus på långt håll har jag märkt att det hjälper med ett högre bländartal för att få ett snyggare motljus, det kan vara värt att prova! Hälsningar från en som alltid fotar på högst 2,8 annars 😉
Kommentera

