Tilda tycker till – om filmen Noah

I lördags var jag och pojkvännen som sagt på bio och här tänkte jag ge mig på att tycka till om filmen som vi såg – Noah.

Handling
Handlingen är ju en hyfsad känd berättelse kan man säga, berättelsen om Noaks ark, om syndafloden som ska rensa jorden från det onda och en chans att börja om.
I början gick det riktigt segt, jag satt länge och undrade när det skulle hända något. Men rätt vad det var så tog storyn fart och det blev riktigt riktigt spännande! Jag satt och spände mig flera gånger och det var inte på något sätt förutsägbart hur det skulle gå, sådant är ett stort plus för mig, det är inte så roligt när man kan lista ut hur det kommer att sluta.

Skådespelarna
Riktigt bra, allihop! Anledningen till att jag valde att se filmen var att Russel Crowe spelade huvudrollen. Han är en riktigt bra skådespelare, både jag och pojkvännen gillar filmen Gladiator och tänkte att det här skulle bli något i stil med den. Och han levererade precis som vi hoppats! Det gjorde alla skådespelarna, det var riktigt tuffa roller att spela med mycket känslor, att slitas mellan kärlek och hat, rätt och fel på det sättet de gjorde var fantastiskt!

Budskap
Jag kunde hitta flera budskap i filmen, jag vet inte om det var meningen så men det tilltalade mig. Ett budskap var hur människan är sin egen största fiende, hur vi har förstört många av de gåvor vi fått och mycket av den värld vi lever i, hur vi tar mycket för givet och slösar med goda ting som bortskämda småungar. Ett annat var hur mycket makt som ligger i tron och hur det kan användas som drivkraft åt båda hållen, man kan prestera antingen onda eller goda gärningar och man kan bli riktigt framgångsrik åt båda hållen med sin tro som drivkraft. Och till sist ett av mina favoritbudskap – störst av allt är kärleken!

Sammanfattning
Filmen var klart sevärd! Den sega inledningen drar ner betyget lite men på det stora hela kan jag starkt rekommendera den, de dryga två timmarna som filmen rullade gick riktigt fort!
Betyg: 4/5 (stark 4, gärna 4,5 om det gick)

Har ni sett filmen? Vad tyckte ni?

2 reaktioner på ”Tilda tycker till – om filmen Noah

  1. Har inte sett den själv men har haft vänner och bekanta som sett den, skulle gärna vilja se den just för att den verkar vara bra gjord. Synd bara att de inte gjorde helt enligt skriften men man hade väl kanske inte räknat med annat. Men det är annars säkert en jätte bra film!

    • Ja det är ju lite förståeligt att de måste anpassa lite. Men som sagt jag kan verkligen rekommendera den så gå och se den! Så får du säga vad du tyckte sen 🙂

Kommentera

