Vad är skillnaden mellan högupplösta och lågupplösta bilder?

bild_0041

Den här frågan får jag väldigt ofta, eftersom jag erbjuder båda varianter till mina kunder. I båda fallen handlar det alltså om digitala bildfiler (jpeg).

Högupplösta bilder innebär att de har tillräckligt hög upplösning, de är av tillräckligt god kvalitet för att kunna framkalla i större format. När jag levererar högupplösta bilder, levererar jag dem i originalstorlek, lika stora som de är när de kommer från kameran. Ibland beskär jag dem lite grann för att få bort något störande träd eller finjustera kompositionen men det är så små justeringar så bilden blir bara pyttelite mindre och de är fortfarande tillräckligt högupplösta för att kunna göra framkallningar i upp till 70×100 cm.
Högupplösta bilder är i mitt och många andras fall dyrare att köpa eftersom man även köper loss fri framkallningsrätt.

Lågupplösta bilder kallas även skärmupplösta bilder. Det är för att upplösningen är anpassad för datoranvändning. De är förminskade för att inte bli så tunga filer, eftersom tunga filer är svårjobbade när de ska upp på Facebook till exempel.
Lågupplösta bilder ser lika bra ut på skärmen som vilka andra bilder som helst, men skulle man försöka sig på att framkalla i större format skulle framkallningen bli grynig och i dålig kvalitet. Upplösningen räcker inte till för att framkalla bilder men den räcker gott och väl till att använda bilderna på datorn.
Lågupplösta bilder är i mitt och många andras fall billigare att köpa eftersom användningsområdet är begränsat.

Hoppas jag har kunnat räta ut ett och annat frågetecken till vad som är skillnaden på högupplösta och lågupplösta bilder 🙂

Kommentera

